Overslaan naar hoofdinhoud
  • Binnen 24 uur geleverd
  • Grootste assortiment voor de zorg
  • Bezorgd tot in de koelkast

Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden


Artikel 1 – Definities

1.1 In deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden (“algemene voorwaarden) wordt verstaan onder:

  • Afnemer: de klant/contractuele wederpartij van Zorgboodschap die producten van Zorgboodschap koopt en geleverd krijgt.
  • Besteltijd: de tijd tot 11:00 uur in de ochtend op de dag vóór de leveringsdag volgens het leveringsschema;
  • Dag- en koelverse producten: producten met een houdbaarheid van enkele dagen, zoals aardappels, groenten en fruit (AGF), brood, bake-off producten, eieren, uitschep- en uitsnijdproducten en producten welke gekoeld moet worden bewaard teneinde microbiologisch bederf, de uitgroei van pathogene bacteriën en/of kwaliteitsverlies tegen te gaan.
  • Diepvriesproducten: wordt verstaan houdbare producten die niet onder het begrip droge kruidenierswaren dan wel dag- en koelverse producten vallen maar wel onder de temperatuureisen zoals vastgelegd in de HACCP-regelgeving dienen te worden opgeslagen en vervoerd. - Houdbare Producten: wordt verstaan droge kruidenierswaren en andere producten die niet onder het begrip diepvries- of dag- en koelverse producten vallen en non-foodproducten.
  • Leveringsdag: de overeengekomen dag van levering van de bestelling van de afnemer, volgens het leveringsschema; - Leveringsschema: een overzicht van de data waarop Zorgboodschap de bestelling van de afnemer levert, overeengekomen tussen afnemer en Zorgboodschap.
  • Overeenkomst: iedere overeenkomst en/of nadere - of vervolgovereenkomsten tussen Zorgboodschap en de afnemer.
  • Producten: de te leveren voortbrengselen van productieprocessen, objecten van dienstverlening en handelswaar. Onder ‘producten’ wordt mede begrepen houdbare producten, dag- en koelverse producten en diepvriesproducten.
  • Zorgboodschap: Zorgboodschap B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 56462794, gevestigd te Sassenheim, Nederland, tevens gebruiker van deze algemene verkoopvoorwaarden.
Artikel 2 – Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, jaarlijks aangeboden condities, leveringen van producten en/of diensten en facturen van Zorgboodschap, op alle orders van een afnemer en op alle overeenkomsten tussen Zorgboodschap en afnemer, alsmede op elk verzoek hiertoe, ongeacht of er een overeenkomst tot stand komt/is gekomen tussen Zorgboodschap en afnemer. 

2.2 Afwijkingen en/of aanvullingen op enige bepaling van deze algemene voorwaarden zijn slechts van toepassing indien deze schriftelijk zijn vastgelegd en hebben uitsluitend toepassing op de betreffende overeenkomst. 

2.3 De eventueel door afnemer gehanteerde algemene voorwaarden zijn niet van toepassing tenzij de afnemer en Zorgboodschap dit uitdrukkelijk met elkaar hebben afgesproken en dit schriftelijk hebben vastgelegd. 

2.4 Door het plaatsen van een bestelling, het aanvaarden van een offerte of het sluiten van een overeenkomst, gaat de afnemer zonder voorbehoud akkoord met deze algemene voorwaarden. 

2.5 De eventuele niet rechtsgeldigheid of nietigheid van een bepaling in deze algemene voorwaarden zal geen effect hebben op de rechtsgeldigheid van de andere in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen. In dat geval zullen partijen de nietige bepaling in goed onderling overleg vervangen, aldus dat de nieuwe bepaling zoveel mogelijk de strekking van de niet rechtsgeldige of nietige bepaling volgt. 

2.6 Bij strijdigheid tussen de tekst van de offerte of overeenkomst en de algemene voorwaarden prevaleert de tekst van de bedoelde offerte of overeenkomst. 

2.7 Zorgboodschap heeft het recht om de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen, zonder dat voorafgaande toestemming van de afnemer vereist is. De afnemer verklaart zich op voorhand akkoord met eventuele wijzigingen of aanvullingen. De wijzigingen treden in werking op een door Zorgboodschap bekend te maken tijdstip of zodra de wijzigingen aan de afnemer zijn medegedeeld. 

2.8 Indien stilzwijgend of uitdrukkelijk één of meerdere malen is afgeweken van de algemene voorwaarden, kan de afnemer daaraan geen rechten ontlenen met betrekking tot daarna tot stand gekomen overeenkomsten.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes 

3.1 Enkel het uitbrengen van een al dan niet met offerte aangeduide prijsopgave of soortgelijke mededeling verplicht Zorgboodschap niet tot het sluiten van een overeenkomst met de afnemer. Alle aanbiedingen, prijzen, offertes en soortgelijke mededelingen zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde door Zorgboodschap worden herroepen, tenzij uit de aanbieding of offerte van Zorgboodschap uitdrukkelijk anders blijkt dan wel de order van afnemer door Zorgboodschap schriftelijk is bevestigd. 

3.2 Aanbiedingen van Zorgboodschap zijn steeds vrijblijvend tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding wordt genoemd. 

3.3 Bij een samengestelde prijsopgave bestaat geen verplichting voor Zorgboodschap tot levering van een gedeelte van de in de aanbieding begrepen producten tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs. 

3.4 Aanbiedingen betreffen uitsluitend de in de offerte genoemde hoeveelheden en gelden niet automatisch voor nabestellingen. 

3.5 Alle door Zorgboodschap in haar prospectie en ander drukwerk verstrekte gegevens zoals afbeeldingen, samenstelling, gewichten e.d. geven slechts een algemene indruk van de betreffende producten. Het is niet uitgesloten dat de werkelijkheid (enigszins) afwijkt van de gegevens die voorafgaand aan de levering van de producten is verstrekt. Aan deze gegevens kan afnemer dan ook geen rechten ontlenen.

Artikel 4 – Totstandkoming overeenkomst 

4.1 Een overeenkomst tussen Zorgboodschap en de afnemer wordt geacht tot stand te zijn gekomen na schriftelijke bevestiging dan wel bevestiging per (automatische) e-mail door Zorgboodschap, of nadat Zorgboodschap tot levering in overeenstemming met de bestelling is overgegaan. Schriftelijke bevestiging door afnemer bindt Zorgboodschap slechts indien Zorgboodschap die bevestiging schriftelijk of per e-mail heeft aanvaard. 

4.2 Bij het ontbreken van een bevestiging als bedoeld in artikel 4.1 geldt de factuur van Zorgboodschap als order- of opdrachtbevestiging. 

4.3 Overeenkomsten door bemiddeling van vertegenwoordigers of agenten van Zorgboodschap tot stand gebracht, binden Zorgboodschap eerst nadat zij deze heeft ondertekend dan wel haar gebondenheid aan de betreffende overeenkomst schriftelijk of elektronisch (per e-mail) heeft bevestigd, dan wel nadat Zorgboodschap levering in overeenstemming met de geplaatste bestelling is overgegaan. 

4.4 Een aanvaarding door de afnemer die van een door Zorgboodschap toegezonden offerte of gedane (andere) aanbieding, of een bevestiging daarvan, die afwijkt van de eerdere offerte of aanbieding van Zorgboodschap, geldt als verwerping van die eerdere offerte of aanbieding en als een nieuwe aanbieding die Zorgboodschap niet bindt. In afwijking van artikel 6:225 lid 2 BW geldt dit ook, indien de aanvaarding alleen op ondergeschikte punten van de aanbieding van Zorgboodschap afwijkt. 

4.5 Het risico van een verkeerde uitvoering door Zorgboodschap van een door afnemer telefonisch opgegeven order die niet voor uitvoering schriftelijk en/of elektronisch (per e-mail) is bevestigd, is geheel voor rekening van afnemer. 

Artikel 5 – Aanpassing bestellen en annulering 

5.1 De afnemer heeft gedurende de besteltijd de mogelijkheid om de bestelling aan te passen door het toevoegen van producten aan de bestellen dan wel het verwijderen van producten uit de bestelling. 

5.2 Indien de afnemer na de besteltijd de bestelling van producten die behoren tot het standaard assortiment annuleert brengt Zorgboodschap vijftien procent (15%) van het factuurbedrag van de houdbare producten in rekening en honderd procent (100%) van het factuurbedrag van de dag- en koelverse producten. 

5.3 Indien de afnemer een bestelling annuleert van producten die niet tot het standaard assortiment behoren, dat wil zeggen producten die op verzoek van de afnemer zijn vervaardigd dan wel elders door Zorgboodschap voor afnemer bestelde producten, is afnemer het volledige factuurbedrag verschuldigd. 

5.4 Indien het aan afnemer te wijten is dat door hem gekochte/bestelde producten niet kunnen worden afgeleverd, wordt dat beschouwd als annulering en wordt het factuurbedrag overeenkomstig artikel 5.2 en 5.3 in rekening gebracht.

Artikel 6 – Prijzen en emballage 

6.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zijn alle prijzen voor producten van Zorgboodschap: 

  • gebaseerd op de meest recent vastgestelde prijzen van Zorgboodschap; 
  • gebaseerd op levering franco huis op het tussen partijen overeengekomen afleveradres; 
  • exclusief omzetbelasting (BTW), statiegeld, verpakkings-, vervoers-, inladings-, uitladings- en verzekeringskosten, invoerrechten, accijnzen en andere belastingen, heffingen en rechten van overheidswege; 
  • vermeld in Euro’s. 

6.2 Prijzen en aanbiedingen van door Zorgboodschap aangeboden producten zijn vrijblijvend. Bij verschil tussen de offerte- of webshopprijs en de factuurprijs, is de factuurprijs bindend. 

6.3 Zorgboodschap heeft steeds, ook na totstandkoming van de overeenkomst, het recht om de prijzen te wijzigen ingeval van verhoging van een of meer kostprijsfactoren. Zorgboodschap zal afnemer zo spoedig mogelijk van prijswijzigingen op de hoogte stellen. Afnemer zal steeds gehouden zijn, de conform dit artikel gewijzigde prijs te betalen. Indien een kostprijsbepalende factor van een product, zoals grondstofprijzen, vrachttarieven, brandstofprijzen, loonkosten of in- of uitvoerrechten wijzigt in de periode tussen de datum van een aanbieding of bestelling en de datum waarop de levering plaatsvindt, is Zorgboodschap gerechtigd de prijs overeenkomstig aan te passen, ongeacht of de kostenverhoging al dan niet voorzienbaar was op het moment van de aanbieding, bestelling of bevestiging. 

6.4 De verpakkingen voor eenmalig gebruik zijn inbegrepen in de prijs van de producten van Zorgboodschap. Voor deze verpakkingen wordt geen statiegeld gerekend tenzij Zorgboodschap daar vanuit overheidswege toe wordt verplicht of zulks uitdrukkelijk door Zorgboodschap is vermeld. 

6.5 Indien Zorgboodschap door haar afnemers of van overheidswege verplicht wordt om bij aflevering van haar producten (om)verpakkingen, restmateriaal et cetera mee terug te nemen, dan komen de daarmee samenhangende kosten, daaronder eventueel de kosten van vernietiging ter plaatse inbegrepen, geheel voor rekening van afnemer. 

6.6 Emballage zoals rolcontainers, kratten, dozen, pallets en dergelijke, voor zover niet bestemd voor eenmalig gebruik, blijft eigendom van Zorgboodschap, ook indien geen statiegeld wordt berekend. Het risico van beschadiging of verlies van emballage berust bij afnemer, totdat hij de zaken aan Zorgboodschap heeft terug geleverd.

6.7 De emballage tegen de in rekening gebrachte prijs wordt door Zorgboodschap terug genomen als aan de volgende voorwaarden is voldaan: 

  • De emballage dient te worden voorgesorteerd per volledige originele doos en/of krat;
  • Rolcontainers worden slechts retour genomen indien deze door Zorgboodschap zijn geleverd; 
  • De emballage dient schoon te zijn, geen afval te bevatten en in goede staat te verkeren, zulks ter beoordeling van Zorgboodschap. 

De rekening wordt gecrediteerd nadat het emballage materiaal bij Zorgboodschap in het magazijn is teruggekeerd. Voor creditering wegens ingeleverde emballage is de telling en inspectie bij controle in het magazijn van de Zorgboodschap doorslaggevend. Bij lichte beschadigingen en retourname van vuile emballage of emballage die niet vrij is van afval of restmateriaal, behoudt Zorgboodschap zich het recht voor om minder te crediteren dan het in rekening gebrachte statiegeld. Bij zware beschadigingen wordt geen bedrag gecrediteerd en staat het emballagemateriaal ter beschikking van afnemer en zal Zorgboodschap hiervan mededeling doen aan afnemer.

Artikel 7 – Facturering en betaling 

7.1 De facturering van geleverde producten en diensten geschiedt uitsluitend op naam en klantnummer. De betaling van de eindbedragen van de verkoopfacturen van Zorgboodschap dient via overboeking naar een bankrekening dan wel door het afgeven van een machtiging tot automatische incasso plaats te vinden, zonder dat de afnemer zich op enige korting, verrekening of opschorting kan beroepen. 

7.2 Betaling van de facturen van Zorgboodschap door de afnemer dient te geschieden in Euro’s en binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij dit uitdrukkelijk door partijen anders is overeengekomen. 

7.3 Van voormelde betalingswijze kan uitsluitend worden afgeweken indien en voor zover Zorgboodschap een afwijkende betalingswijze uitdrukkelijk schriftelijk aan afnemer kenbaar heeft gemaakt. In die gevallen dienen betalingen plaats te vinden binnen de daarbij kenbaar gemaakte betalingstermijn, gerekend vanaf de factuurdatum. 

7.4 Voornoemde betalingstermijn is een fatale termijn. Betaling van het aan Zorgboodschap verschuldigde bedrag heeft eerst plaatsgevonden, nadat Zorgboodschap vrij over het verschuldigde bedrag kan beschikken. Bij niet tijdige betaling is de afnemer in verzuim zonder dat in gebrekestelling door Zorgboodschap is vereist. 

7.5 Zorgboodschap is te allen tijde gerechtigd om vooruitbetaling te eisen, in welk geval afnemer gehouden is daaraan te voldoen. 

7.6 De afnemer is te allen tijde en ongeacht de overeengekomen betalingscondities, gehouden op eerste verzoek van Zorgboodschap zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de overeenkomst aan Zorgboodschap te betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn, dat de vordering met de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is en Zorgboodschap daarop zonder moeite verhaal kan nemen. In afwachting van de zekerheid is Zorgboodschap bevoegd de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst op te schorten. 

7.7 Indien de afnemer niet tijdig betaalt als in dit artikel bedoeld, is deze van rechtswege in verzuim en is deze wegens de vertraging en de voldoening van het door hem verschuldigde bedrag vanaf de factuurdatum over dit bedrag aan Zorgboodschap een rente verschuldigd gelijk aan de handelsrente als bedoeld in artikel 6:119a BW. 

7.8 Bij niet tijdige betaling als in lid 1 van dit artikel bedoeld, is de afnemer naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen contractuele rente, subsidiair wettelijke rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op tenminste 15% van de hoofdsom met de rente, zulks met een minimum van EUR 300,- onverminderd het recht van Zorgboodschap om de werkelijke kosten te vorderen, indien deze hoger blijken te zijn. 

7.9 Iedere betaling door afnemer strekt allereest tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de incassokosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door afnemer in mindering op de in hoofdsom openstaande vordering, waarbij als eerste zal worden afschreven op de oudst openstaande vordering, zulks ongeacht de omschrijving die de afnemer aan de betaling mocht hebben gegeven.

Artikel 8 – Gewijzigde omstandigheden 

8.1 Indien Zorgboodschap op welke wijze dan ook verneemt dat afnemer niet kredietwaardig is voor het op dat moment uitstaande bedrag, heeft Zorgboodschap, ondanks mogelijk andersluidende afspraken, de keuze om de goederen onder rembours te leveren, dan wel betaling vooraf te verlangen, dan wel de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 9 – Eigendomsvoorbehoud 

9.1 De door Zorgboodschap aan de afnemer geleverde producten blijven eigendom van Zorgboodschap tot het moment waarop de afnemer heeft voldaan aan al zijn verplichtingen jegens Zorgboodschap waartoe hij uit hoofde van de overeenkomst is gehouden, met inbegrip van rente en kosten, waarbij betalingen steeds worden geacht betrekking te hebben op de langst opeisbare factuur. 

9.2 Alle in bezit van afnemer zijnde, van Zorgboodschap afkomstige, producten worden steeds geachte dezelfde te zijn als die welke op onbetaalde facturen zijn vermeld, voor zover althans de in het bezit van afnemer zijnde hoeveelheid producten naar soort en samenstelling de hoeveelheden niet te boven gaat die op de onbetaalde factuur zijn vermeld. 

9.3 Zolang het eigendom van de producten nog bij Zorgboodschap rust is de afnemer verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Zorgboodschap op te slaan en als zodanig te administreren en is het afnemer niet toegestaan de producten als zekerheid aan derden over te dragen, een bezitloos pandrecht op de producten te (doen) vestigen dan wel op andere wijze te bezwaren met een zekerheidsrecht of ander zakelijk recht ten behoeve van een derde daarop te (doen) vestigen. 

9.4 Het is afnemer toegestaan de geleverde, nog niet betaalde, producten te vervreemden, zulks uitsluitend in het kader van zijn normale bedrijfsuitvoering, tenzij Zorgboodschap afnemer schriftelijk heeft gesommeerd de geleverde producten onmiddellijk aan Zorgboodschap ter beschikking te stellen. 

9.5 Afnemer verleent Zorgboodschap hierbij het recht om in voorkomende gevallen al die plaatsen te betreden waar de door Zorgboodschap geleverde producten zicht bevinden, ten einde Zorgboodschap in staat te stellen haar eigendomsrechten uit te oefenen en de onbetaalde producten terug te nemen. Het op deze wijze terughalen van haar producten laat onverlet het recht van Zorgboodschap om van afnemer vergoeding te eisen voor geleden schade of gemaakte kosten ten gevolge van een aan afnemer toerekenbare niet nakoming van haar verplichtingen jegens Zorgboodschap.

Artikel 10 – Hoeveelheden en afwijkingen 

10.1 Door afnemer bestelde hoeveelheden worden door Zorgboodschap automatisch aangepast aan door haar gehanteerde minimum hoeveelheden/verpakkingseenheden, met inachtneming van de toegestane afwijkingen. 

10.2 Bij levering van vlees, vleeswaren, kip, wild gevogelte, aardappelen, groenten, fruit evenals kaas en andere zuivelproducten is een afwijking van 10% toegestaan op het bestelde gewicht. 

10.3 Indien afnemer zijn bezwaar tegen de afgeleverde hoeveelheid niet binnen uiterlijk twee (2) uur na ontvangst kenbaar heeft gemaakt aan Zorgboodschap, wordt de op de pakbon vermelde hoeveelheid geacht het geleverde juist en volledig weer te geven.

Artikel 11 – Levering 

11.1 De levering zal geschieden op de door afnemer aangewezen adres. De afnemer is gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de overeenkomst door Zorgboodschap te leveren producten. De afnemer zal ook zonder daartoe te zijn aangemaand in verzuim zijn indien hij weigert de af te leveren producten in ontvangst te nemen. 

11.2 De levering geschiedt op basis van ‘franco huis’. 

11.3 Zorgboodschap is bevoegd de termijnen van levering te wijzigen indien dit redelijkerwijs nodig wordt geacht. Een door Zorgboodschap opgegeven termijn van levering is nimmer een fatale termijn. Overschrijding van een door Zorgboodschap opgegeven termijn geeft afnemer niet het recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij de overschrijding van de levertijd zodanig is dat naar eisen van redelijkheid en billijkheid van afnemer niet langer kan worden gevergd de overeenkomst in stand te laten. Ontbindt afnemer de overeenkomst, dan vloeit daaruit voor Zorgboodschap geen verplichting voort tot het vergoeden van enige door afnemer geleden schade. 

11.4 De levering wordt door Zorgboodschap opgeschort bij niet naleving door de afnemer van het in dit artikel bepaalde en indien en zolang de afnemer in verzuim is met betaling van enig uit hoofde van vorige leveringen en/of ter zake van de betrokken levering verschuldigde bedragen. Zorgboodschap is alsdan, onverlet de haar krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat afnemer dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal Zorgboodschap de overeenkomst – voor zover mogelijk – alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren. 

11.5 De levertijd wordt eveneens opgeschort in geval van overmacht bij Zorgboodschap en/of haar leverancier/fabrikant. In dat geval is Zorgboodschap gerechtigd de levertijden te verlengen voor de duur van de overmacht situatie, dan wel is zij gerechtigd de overeenkomst te doen ontbinden, middels een schriftelijke mededeling aan de afnemer, zonder dat Zorgboodschap jegens de afnemer gehouden is tot enige schadevergoeding. Van overmacht is in ieder geval sprake in geval van: verhindering door oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, epidemieën, oproer, overheidsmaatregelen, vertraging door aanvoer van grondstoffen, hulpstoffen, handelsgoederen of verpakkingsmateriaal, brand, overstroming, vorst en andere bedrijfsstoornissen zoals werkstaking, bedrijfsbezetting of soortgelijke acties, gebrek aan werkkrachten, excessieve ziekte van personeel en transportstoornissen. Onder overmacht vallen voorts alle omstandigheden buiten de wil of toedoen van Zorgboodschap, waardoor tijdige nakoming van de overeenkomst redelijkerwijze niet kan worden gevergd, onverschillig of deze omstandigheden al dan niet voorzienbaar waren op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst. Zorgboodschap is gerechtigd betaling te vorderen voor de prestaties die Zorgboodschap voor de uitvoering van de betreffende overeenkomst heeft verricht, voordat de overmacht(situatie) intrad. 

11.6 De producten zijn geleverd op het moment dat deze ter vrije beschikking staan van de afnemer en de gebruikelijke (elektronische) documenten naar afnemer gestuurd zijn dan wel bij de levering zijn gevoegd. Vanaf het moment van aflevering van de producten komt het risico, waaronder het risico voor geheel of gedeeltelijk tenietgaan, beschadiging, diefstal e.d. van deze producten voor de afnemer. 

11.7 Het is Zorgboodschap toegestaan de producten in gedeelten af te leveren. Iedere deellevering wordt als afzonderlijke levering beschouwd en behandeld met alle daaraan verbonden rechtsgevolgen. In dat geval is Zorgboodschap tevens bevoegd afzonderlijk rekeningen te verzenden en is de afnemer verplicht deze rekeningen te betalen als ware het rekeningen voor afzonderlijke overeenkomsten.

Artikel 12 – Vervoer 

12.1 Zorgboodschap bepaalt de wijze van vervoer en het vervoer geschiedt volgens het door Zorgboodschap vastgestelde leverschema. Indien afnemer een andere (lees: duurdere) wijze van vervoer wenst, of indien de plaats of het tijdstip van aflevering wijzigt door omstandigheden die voor rekening van afnemer komen, dan komen de meerkosten daarvan ook voor rekening van afnemer. 

12.2 Afnemer is verplicht zorg te dragen voor voldoende laad- en losmogelijkheden, een zo kort mogelijke wachttijd, een goede bereikbaarheid van de laad- en losplaats voor zowel de vervoerder als voor het kunnen inzetten van de gebruikelijke transportmiddelen. Lastdragers dienen direct achter de eerste toegangsdeur van het pand geplaatst of meegenomen te kunnen worden. 

12.3 Indien Zorgboodschap op verzoek van afnemer producten verder aflevert of ophaalt dan direct achter de eerste toegangsdeur van het pand van afnemer, dan is Zorgboodschap niet aansprakelijk voor bederf, kwaliteitsverlies dan wel enige (andere) schade die ontstaat tijdens dat gedeelte van het laden en lossen.

Artikel 13 – Klachten 

13.1 De afnemer is gehouden met direct na ontvangst na ontvangst van de levering te onderzoeken of de levering overeenkomst met de gedane bestelling. Zichtbare schades of gebreken die al bij de afname in één van de verkoopruimten van Zorgboodschap kunnen worden geconstateerd (tekorten daaronder begrepen) dienen door de afnemer direct te worden gemeld. Indien afnemer verpakkingen of producten opent, verbreekt of beschadigd vóórdat deze zijn betaald, verplicht de afnemer zicht de betreffende producten af te nemen en te betalen. 

13.2 Direct bij aflevering van de producten op het adres van de afnemer, dienen zichtbare schades, gebreken of tekorten door afnemer op de pakbon, vrachtbrief dan welk op andere wijze schriftelijk of telefonisch aan Zorgboodschap kenbaar worden gemaakt. Bij gebreke daarvan geldt dat afnemer de producten bij aflevering in ieder geval volledig en in deugdelijke en onbeschadigde staat heeft ontvangen. 

13.3 Klachten over niet direct constateerbare tekorten of gebreken betreffende de geleverde producten dienen per omgaande doch binnen 2 uur na aflevering per e-mail, via de digitale klantenomgeving of telefonisch te worden medegedeeld aan Zorgboodschap. 

13.4 Ingeval van een klacht als bedoeld in dit artikel is de afnemer verplicht de producten waarover zij klaagt ter beschikking van Zorgboodschap te houden voor nader onderzoek. Ook is de afnemer verplicht haar medewerking te verlenen aan een eventueel onderzoek naar de producten en Zorgboodschap zo nodig toegang te verlenen tot de gebouwen waar die producten zich bevinden. 

13.5 Ieder vorderingsrecht van afnemer op Zorgboodschap dat betrekking heeft op dan wel samenhangt met onjuiste levering of gebreken in of aan door Zorgboodschap geleverde producten, vervalt zodra de in artikel 13.3 genoemde termijn is verstreken of indien de verplichting van artikel 13.4 door afnemer niet wordt nageleefd. Tevens vervalt het voornoemde vorderingsrecht van afnemer nadat afnemer het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, laten bewerken of verwerken dan wel aan derden heeft doorgeleverd tenzij Zorgboodschap daartoe uitdrukkelijk schriftelijke toestemming heeft verleend, of in geval het duurzame gebruiksmiddelen betreft waarop een fabrieksgarantie van toepassing is. 

13.6 De afnemer heeft niet het recht te klagen op grond van het feit dat de door Zorgboodschap geleverde producten niet de eigenschappen bezitten die nodig zijn voor het door hem beoogde gebruik, tenzij de afnemer voor of bij het sluiten van de overeenkomst schriftelijk aan Zorgboodschap heeft meegedeeld dat de producten deze eigenschappen dienden te bezitten en Zorgboodschap deze eigenschappen schriftelijk heeft gegarandeerd. 

13.7 Indien een klacht door Zorgboodschap gegrond wordt bevonden en is voldaan aan het volgen van de hiervoor vermelde procedures ter zake van het doen van mededelingen over klachten, zal Zorgboodschap zo spoedig als mogelijk hetzij het gebrek herstellen dan wel een vervangend product leveren dan wel, inden de koopsom voor het betreffende product reeds gefactureerd is, het met de klacht overeenkomende bedrag crediteren. Voornoemde alternatieven zijn geheel en enkel ter keuze van Zorgboodschap. Afnemer zal nimmer – ook niet in het geval van een gegronde klacht – schadevergoeding kunnen vorderen. De aansprakelijkheid van Zorgboodschap blijft beperkt tot de waarde van de geleverde producten waarover wordt gereclameerd. 

13.8 Klachten en reclames geven afnemer geen recht om betaling van de daarop betrekking hebbende factuur op de schorten, terwijl compensatie uitdrukkelijk door Zorgboodschap wordt uitgesloten. De reclametermijn op de door Zorgboodschap verzonden facturen bedraagt maximaal vijf (5) werkdagen na de datum die op de factuur vermeld staat. Indien binnen die termijn niet tegen de factuur is geprotesteerd, wordt deze geacht de onderliggende transactie(s) met Zorgboodschap correct weer te geven en door de afnemer te zijn goedgekeurd.

Artikel 14 – Retourneren 

14.1 Retourzendingen zonder voorafgaande toestemming van Zorgboodschap zijn niet toegestaan. Geschieden zij toch dan zijn alle kosten aan de zending verbonden voor rekening van afnemer, Zorgboodschap is in dat geval vrij de producten voor rekening en risico van afnemer (onder derden) op te slaan of zelfs te diens beschikking te houden. 

14.2 Retourzendingen welke niet zijn aanvaard, ontheffen afnemer in geen enkel opzicht van zijn betalingsverplichtingen. 

14.3 Retourzendingen waarvoor Zorgboodschap toestemming heeft verleend, worden enkel door haar geaccepteerd indien deze plaatsvinden in originele en ongeschonden verpakking. 

14.4 Ten aanzien van de werkelijke kosten uit of in verband met retourzendingen en de naar aanleiding daarvan door Zorgboodschap genomen maatregelen voortvloeiend, is een gespecificeerde opgave van Zorgboodschap voor afnemer bindend, behoudends tegenbewijs. 

14.5 Retourzendingen komen voor rekening van afnemer, behalve in geval zij plaatsvinden ten gevolge van een toerekenbare fout van Zorgboodschap. 

14.6 Het transport van retourzendingen is altijd voor risico van afnemer.

Artikel 15 – Compensatie en verrekening 

15.1 Zorgboodschap is gerechtigd (i) haar schulden aan afnemer met haar vorderingen op afnemer te verreken en (ii) haar schulden aan afnemer te verrekenen met vorderingen die zij heeft op aan afnemer gelieerde ondernemingen of aan de aandeelhouder/directie van afnemer en/of van gelieerde ondernemingen; en (iii) haar schulden aan afnemer te verrekenen met vorderingen van andere aan Zorgboodschap gelieerde ondernemingen dan wel Zorgboodschap zelf op (a) afnemer; en/of (b) aan afnemer gelieerde ondernemingen; en/of (c) aan de aandeelhouders/directie van afnemer en van gelieerde ondernemingen; en (iv) haar vorderingen of afnemer te verrekenen met schulden van andere aan Zorgboodschap gelieerde ondernemingen dan wel Zorgboodschap zelf op (a) afnemer; en/of (b) aan afnemer gelieerde ondernemingen; en/of (c) aan de aandeelhouders/directie van afnemer en van gelieerde ondernemingen.

Artikel 16 – Aansprakelijkheid en overdraagbaarheid 

16.1 Zorgboodschap is alleen dan aansprakelijk voor schade indien en voor zover afnemer bewijst dat de schade veroorzaakt is door grove schuld of ernstige nalatigheid van Zorgboodschap als onderneming. De hieruit voortvloeiende schade wordt uitdrukkelijk beperkt door de waarde van de bestelling die tot de schade heeft geleid. 

16.2 Iedere overige en verdergaande schade wordt uitdrukkelijk door Zorgboodschap uitgesloten, waaronder begrepen, doch niet uitsluitend: (i) schade veroorzaakt door werknemers of ondergeschikten van Zorgboodschap of door Zorgboodschap ingeschakelde hulppersonen, ook indien de schade het gevolg is door opzet, roekeloos handelen of grove nalatigheid van deze werknemers, ondergeschikten of ingeschakelde hulppersonen; en (ii) alle directe en indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of bedrijfsschade. Voorts vrijwaart afnemer Zorgboodschap tegen alle aanspraken van derden ter zake van door deze derde(n) eventueel te lijden of geleden schade, zulks met inachtneming van al hetgeen in dit artikel is bepaald. 

16.3 Voor de eventuele gevolgen van het niet op voorraad hebben van producten aanvaardt Zorgboodschap geen enkele aansprakelijkheid. 

16.4 Afnemer dient tijdens het (intern) vervoer en de opslag van door Zorgboodschap geleverde producten te handelen volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving, waaronder de HACCP-normen en de bewaarvoorschriften, bij gebreke waarvan geen enkele aansprakelijkheid kan worden aanvaard voor (schade ten gevolge van) gebreken aan producten. 

16.5 Onverminderd het hiervoor bepaalde is de aansprakelijkheid van Zorgboodschap in alle gevallen beperkt tot de oorspronkelijke koopprijs van de producten, dan wel - indien dat minder is - tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering van Zorgboodschap wordt gedekt en in het desbetreffende geval ook daadwerkelijk wordt uitbetaald. 

16.6 Afnemer is op eerste verzoek van Zorgboodschap verplicht om producten die ondeugdelijk blijken te zijn, binnen een redelijke termijn - zulks ter beoordeling van Zorgboodschap en volgens instructies van Zorgboodschap - terug te sturen (recall actie). Alle redelijke kosten daaraan verbonden komen voor rekening van Zorgboodschap. Eventuele schade daaruit voortvloeiend komt nooit voor rekening van Zorgboodschap. 

16.7 Indien en voor zover de toeleverancier van Zorgboodschap specifieke verkoop- of andere voorwaarden aan Zorgboodschap heeft opgelegd, dan zijn deze ook steeds bindend van toepassing in de relatie tussen Zorgboodschap en afnemer. Dergelijke voorwaarden zal Zorgboodschap aan afnemer ter beschikking stellen, indien en voor zover afnemer die betreffende voorwaarden niet al rechtstreeks of op andere wijze van de betreffende toeleverancier van Zorgboodschap ontvangen heeft.

Artikel 17 – Opzegging en ontbinding 

17.1 Zorgboodschap behoudt zich het recht voor de met afnemer afgesloten overeenkomst en enige daarmee samenhangende overeenkomst buiten rechte door middel van een enkele schriftelijke mededeling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden of op te zeggen indien: 

  • afnemer in verzuim is met de nakoming van de overeenkomst; 
  • afnemer (voorlopige) surseance van betaling faillissement aanvraagt, of indien ten aanzien van afnemer surseance van betaling of faillissement is aangevraagd; 
  • de onderneming van afnemer wordt geliquideerd, de afnemer staakt zij huidige onderneming of (zeggenschap in) de onderneming van de afnemer al dan niet door middel van een aandelentransactie wordt overgedragen; 
  • ten laste van afnemer beslag wordt gelegd welk beslag de nakoming van de overeenkomst beïnvloedt en dit beslag niet binnen drie (3) maanden wordt opgeheven; 
  • afnemer niet langer in staat is of moet worden geacht te zijn om de verplichtingen uit de overeenkomst na te kunnen komen. 

17.2 Als de overeenkomst door Zorgboodschap is ontbonden of opgezegd is haar vordering vermeerderd met rente, schade en kosten, direct en geheel opeisbaar. 

17.3 Afnemer is niet gerechtigd een met Zorgboodschap gesloten overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen, te ontbinden of de verplichtingen onder de overeenkomst op te schorten, indien hij op dat moment zelf jegens Zorgboodschap in verzuim is. 

17.4 In gevallen van overmacht als omschreven in deze algemene verkoopvoorwaarden is Zorgboodschap gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst, alsmede in geval van faillissement of surseance van betaling van de afnemer, of als de afnemer tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Zorgboodschap, in welke gevallen de afnemer van rechtswege in verzuim en in gebreke is, in welk geval Zorgboodschap de overeenkomst kan ontbinden door middel van een schriftelijke mededeling aan de afnemer.

Artikel 18 – Overmacht 

18.1 Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in wet en jurisprudentie wordt begrepen, elke van de wil van Zorgboodschap onafhankelijke omstandigheid, ook al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien, die nakoming van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk, blijvend of tijdelijk verhindert. Hieronder wordt mede verstaan: transportmoeilijkheden, brand, ongevallen, import- en exportbeperkingen, oorlog(sgevaar), oorlogsschade, mobilisatie, staat van beleg en andere ongeregeldheden, rellen, oproer, molest, epidemieën, natuurrampen, maatregelen van overheidswege, bedrijfsbezetting, ernstige storingen in het bedrijf van Zorgboodschap, zoals staking, blokkade, boycot, bovenmatig ziekteverzuim en andere bedrijfsstoornissen, alsmede de onmogelijkheid van nakoming van de overeenkomst als gevolg van tekortkoming van Zorgboodschap of door Zorgboodschap ter uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde (hulp)personen of zaken, in- en uitvoerverboden of andere wettelijke verhinderingen in het binnen- en/of buitenland alsmede feiten en omstandigheden van economische aard. 

18.2 In geval van overmacht heeft Zorgboodschap het recht, zonder dat enige rechterlijke tussenkomst is vereist, te harer beoordeling, de uitvoering van haar verplichtingen onder de overeenkomst op te schorten gedurende een maximumperiode van vier (4) weken of de overeenkomst op te zeggen dan wel te ontbinden. Een dergelijke opschorting of opzegging/ ontbinding heeft niet tot gevolg dat Zorgboodschap tot enige schadevergoeding kan worden gehouden. Na voornoemde periode van vier (4) weken heeft Zorgboodschap de verplichting om óf voor voortzetting óf voor opzegging/ontbinding van de overeenkomst te kiezen. 

18.3 In afwijking van het bepaalde in artikel 18.2 is, indien de overmachtstoestand aan de zijde van Zorgboodschap langer duurt dan één (1) week voor de levering van houdbare producten en langer dan vierentwintig (24) uur duurt voor levering van dag- en koelverse producten, dan heeft afnemer het recht de leveranties die gedurende de overmacht periode plaats hadden moeten vinden kosteloos te annuleren, echter zonder dat zijnerzijds aanspraak kan worden gemaakt op het vergoeden van eventueel geleden schade. 

18.4 In geval van overmacht is Zorgboodschap gerechtigd betaling te vorderen voor de prestaties die Zorgboodschap voor de uitvoering van de betreffende overeenkomst heeft verricht, voordat de overmacht(situatie) intrad.

Artikel 19 – Overdracht en verval van rechten 

19.1 Zorgboodschap is gerechtigd haar rechten en verplichtingen uit de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen. Afnemer verleent aan Zorgboodschap reeds nu voor alsdan toestemming om uitvoering te geven aan het in de vorige volzin bepaalde en verbindt zich bij voorbaat alle medewerking te verlenen die verder daarvoor nog nodig mocht zijn. Afnemer daarentegen is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden over te dragen. 

19.2 Iedere vordering tegen Zorgboodschap vervalt , indien Zorgboodschap niet binnen twaalf (12) maanden na het ontvangen van de op die vordering betrekking hebbende claim in rechte is betrokken.

Artikel 20 – Toepasselijk recht en forumkeuze 

20.1 Op alle verbintenissen tussen afnemer en Zorgboodschap, op deze Algemene Voorwaarden en op alle daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende buitencontractuele verplichtingen is Nederlands recht van toepassing. 

20.2 Indien tussen Zorgboodschap en afnemer een geschil ontstaat over de totstandkoming, de uitleg, de uitvoering of het niet, niet juist of niet tijdig uitvoeren van een tussen partijen gesloten overeenkomst of andere rechtsverhouding, of indien één der partijen meent dat van een zodanig geschil sprake is, zijn partijen verplicht te trachten tot een overeenstemming te komen, alvorens het geschil aan de burgerlijke rechter voor te leggen. 

20.3 Bij uitsluiting is de Rechtbank Den Haag bevoegd kennis te nemen van alle geschillen en of vorderingen die de overeenkomst betreffen. Partijen zullen zich tot het uiterste inspannen een geschil in onderling overleg te beslechten alvorens zich tot de rechter te wenden.

Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 56462794 (Zorgboodschap B.V.). Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie.